mandag 15. desember 2008

Helgens syslerier......


Da var jammen helgen forbi alt - og timene og dagene har som vanlig føket avgårde ! Noe julebord ble det ikke på oss , da vi ikke lykkes i å få barnevakt til denne helgen - men vi føler vi ikke gikk glipp av så mye - og vi vil helt sikkert få med oss flere julebord fremover!:)

Vi har derimot kost oss masse med ungene denne helgen - hatt både pepperkakebakst og lucia feiring i kirken på søndag......
Liten bakstefrøken i stor iver og glede over pepperkakeprosjektet! :)



Pepperkakehjerter tar form...



Storebror Markus var også med i pepperkakebaksten...

Det ble etterhvert mange ymse figurer , hjerter , stjerner, griser og bamser!

Her er årest meget forenklede "pepperkakehus" ! ;) Inspirert av de fine Walther husene i zink , ville jeg lage noe som kunne henge i en fin snor til pynt - iallefall til julaften ,da skal ungene få spise de....
Jeg har skåret ut små vindu og et hjerte helt øverst i "mønet" - der jeg har strødd sukker , som smeltet i ovnen , slik at det kan se ut som et lite glassvindu helt øverst.

Har laget et hull helt øverst for oppheng -så denne skal opp på veggen etterhvert...

Ikke så godt å få tatt godt bilde av sukkervinduet , men lyset skinner godt gjennom det - da det ble nesten en helt klar , litt gulig farge i det smeltede sukkeret. Vi har ennå litt deig igjen - så det kan hende det blir flere slike "Walther-pepperkakehus" ;)

2 små luciajenter - klare til å synge i kirken.

Ikke så enkelt å sitte sååååå lenge i ro i kriken - når man er bare 3 og man går glipp av massevis av hoppetid! ;)



Storebror er god å ha når lillesøster begynner å bli utålmodig.....

Storebror Sondre får jammen gjennomgå av lillesøstern.



Detalj fra den nydelige takkronen i kirken vår. Mellomstorebror markus snek seg til å ta dette bildet.
"Så gjør vi så når vi hjem fra kirken vi går....."
Kirken vår.
Da var helgen over og mandag er faktisk allerede begynt ......
Som alltid er jeg i siste liten ute med juleposten som faktisk skal langt opp i nord! I skrivende stund printer jeg ut bilder og julebrev som skal sendes til mine besteforeldre i Finnmark - slik at de kan legges ved julepresangene som skal frem før jul....
Så imorgen får jeg og vesla ta en tur på posten og få de avgårde - Det er jo som tidligere nevnt "siste frist" for å garantere fremkomt til jul ,den 16 - så satser på at det går - akkurat!

Takk nok en gang for kjempekoselige kommentarer - håper dere alle har en fin førjulstid og klarer å stå unna for presset og stresset , som det så lett er å la seg rive med !;)
Pass på å nyte og kose dere i førhulstiden innimellom vaskingen og handlingen også......Sett på litt julemusikk du liker , lag deg en varm kopp gløgg eller kakao, og ta en pause innimellom - det koster deg egentlig lite tid - men gjør så GODT ! :)
Varm klem fra meg !

2 kommentarer:

Fruen i Det Hvite Hus sa...

Så masse idylliske førjulsbilder!
Nydelig.
Ha en søt førjulstid.

silje-sin sa...

Hei! Nå har jeg koset meg lenge med alle innleggene dine, for en flott blogg du har! Kan ikke skjønne at jeg ikke har oppdaget den før! Takk for titten, gleder meg til å komme igjen:) klem fra silje.