fredag 19. april 2013

Vi bygger hus ! :)



 

 *Nydelige utstikten ut mot sjøen - fra tomta. 

Sommeren 2011 ble vi tipset av gode venner (og snart naboer! ;) ang tomter som var tilsalgs i området der de bodde .......Etter å ha dratt med meg en motvillig og meget skeptisk mann med ut for å vise han disse tomtene - fallt vi begge pladask for en litt røff tomt på ca 1 mål - nær sjø , skog og bakker - men alikevel sentralt og nær skole og sentrum og med en trygg skolevei for ungene !

Tomta var ikke slik man tenker på en typisk boligtomt - med mye fjell/stein , og med sin avlange smale form - med ganske bratte skråninger på omtrent alle sider .
Vi så likevel potensialet og la merke til den herlige stillheten det var i området  , selv om det er mange hus i nærheten. Vi likte også at tomten ikke lå kloss inntil så mange andre tomter eller hus , og høyden den lå på - gjorde den flotte utsikten utover sjøen ! <3 p="">
*Bildet over fra høsten 2011 - da vi var igang med å rydde skog på tomten. Vi satte opp lavvu for å bruke i pausene - og hadde flere koselige stunder rundt bålet med pølser og marsmallows ! :)



Oversiktsbilde fra tomten - tatt vinteren 2012


Selv om det første jeg tenkte på da jeg så tomta - var et mer funkishus , som fulgte terrenget og den kupperte tomta , valgte vi å gå for et tradisjonellt , klassisk hus og heller prøve å utnytte og forme tomta så godt vi kunne.......
På bildet over kan man se hele tomta fra veien ned til plassen. Garasjen er plassert ca der storebror sitter (oppe i solstrålene) og innkjøringen er lagt fra veien til høyre i bildet og over steinknausen man ser , og opp til garasjen.



Sommeren 2012 - var tomta gravet fri for jordmasser og klar for sprenging !
Bildet over er et oversiktsbilde - med litt av landskapet rundt tomta. Bildet er tatt fra veien som går ned til byggefeltet som ligger i nærheten. Rundt tomten er det endel friområde, skog og bakker som grunneier har sauer som beiter i sommerhalvåret. Masse tumleplass for ungene ! :)
Tomten som sees nedefor vår tomt , til venstre i bildet blir nermeste nabo - som nå venter på å komme igang med byggingen. På Helland får vi mange flotte naboer - har vi skjønt ! :)


Det var endel fjell og steinmasser som måtte sprenges og flyttes - for å få utnyttet tomten maksimalt......


Her er arbeidet med å planere tomten igang.

Høsten 2012 - nydelige farger rundt tomta !


November 2012 - et litt dårlig mobilbilde , tatt fra tomten ferdig planert og med forskaling til ringmur til garasjen og huset.



Så var det blitt desember - romjul, og Sverre og gutta var ivrige med å komme igang - og begynte selv med å få satt opp bærevegger til garasjen.

Fikk god hjelp av Besten (og jentene) ! :)


Lekehytta - som ble bygget til ungene året før - ble hentet med kranbil og heist på plass på tomta tidligere denne høsten ,  og var dermed det aller første huset som stod reist på tunet !
Lekehytta fungerer kjempegodt som pause/varmerom til kalde og sultne snekkere  ! ;)

Aller første "middagsmåltid" på tunet ! Risengrynsgrøt (på termos ! ) med spekemat ! ;)








Våte snekkere og gode hjelpere for pappen - i full gang med å bygge opp garasjen ! Nyttårsaften !
Gode hjelpere - i god lære med pappen
Dette var en kjapp gjennomgang av første del av oppdatering fra byggefronten hos oss......Del to av oppdateringen kommer - følg med i dagene fremover, så skal jeg få lagt til de siste bildene over fremgangen frem til slik ståa er nå ! :) Spennende å se at det stadig tar mer og mer form !
 


torsdag 27. desember 2012

Da var jeg atter en gang tilbake igjen her i Hjerterom - etter en gedigen pause fra bloggingen !
Mye har skjedd siden sist :
I korte trekk - har vi hatt konfirmant , jeg har begynt på skole (!)flyttet fra huset vi leide , til å leie leilighet i samme bygda som før. Vi har også kommet igang med byggingen på av nye huset vårt på tomta !! :D GLEDE
Dette har vi grublet og ventet lenge på - så det er så godt å se det hele endelig igang på ordentlig !
Hittil er grunnarbeidet gjort , ringmurene på både garasje og hus er støpt - og snekkerne kommer med hammer og sag - utpå nyåret en gang ........
Jeg kommer til å blogge litt her om fremgangen videre på tomten - og planer for både eksteriør og interiør av nye huset vårt !
SPENNENDE tider !

******
I mellomtiden har vi det veldig greit i leiligheten vi leier ! Den var ny da vi flyttet inn - og helt enkelt innredet med lyse vegger , og har funnet ut at leilighetslivet er en enkel måte å bo på - uten hage og slikt å passe på ! Med 4 barn i forskjellige aldre - savner vi likevel litt mer boltreplass for dem - både innendørs og utendørs - så vi ser veldig frem til vi kommer HJEM på ordentlig, med både lekekamerater , boltreplass , skog , sjø og fjære i massevis rundt oss  !! <3 p="p">I år har vi gjort det ganske enkelt til jul - siden vi julaften skulle feire hos svigers .
Juletre måtte vi selfølgelig ha , og har fått bakt et par sorter julekaker med barna og pyntet enkelt her og der ........
Jeg liker godt å pynte enkelt med naturmaterialer , lys og blomster til jul ! Her har jeg brukt en godt vasket drivved fra fjæra og furukongler som jentene har tatt med seg hjem fra skoleplassen.........Synes hvitt, brunt og grått skaper harmoni og ro i interiøret. Til jul legger jeg også til litt rødt her og der - for å få litt farge og følelsen av jul i stua ..... <3 p="p">
Storebror er god å ha når minstemor skal få æren av å sette stjernen på toppen av juletreet ! <3 p="p">
Juletreet var ferdig pyntet på lillejulaften - her med kun en liten del av pakkehaugen som lå under treet julaften ! ;)
 
Til sist vil jeg med julekortet som ble sendt herfra i år - og få ønske alle som en , en fortsatt god jul og alt det beste for året som kommer ! 
<3 p="p">
 
Liv Elin
 
 

søndag 1. april 2012

Fredelig palmesøndag......

En skulle tro at "jula varer helt til påske" - så lang tid det går mellom livstegn herfra ! ;)
Travle tider og hardt angrepet av den berømte tidsklemma - og man får lite og ingenting til overs for får blogging og sånt ! ;)

Idag har vi hatt en skikkelig oppladningsdag her hjemme ! Ingen planer , ingen avtaler eller noe å rekke - utrolig deilig (og nødvendig! ) med slike dager innimellom ! :)
Dagen begynte med hele gjengen samlet til frokost med ferskt brød , pålegg og GULE egg ! :)  
Vi har ikke malt eggene , men hatt løkskall i kokevannet sammen med eggene - og vips - fine gule egg til frokostbordet !

Med påske og våren såvidt igang - så er det jo sol og mildere temperaturer man drømmer om ........Idag, har det derimot ikke vært mye som minner om vår - med snøbyger og iskalde vindkast !
Derfor har vi kost oss for det meste innendørs idag - men unntak av barna som har vært ute og lekt i sandkassen , imellom snøbygene !

Jeg har ferie sammen med barna i over en uke , noe jeg ser veldig frem til ! :D
Vi har foreløbi ingen planer , siden det er ro ,avslapning og tid med hverandre ,vi føler vi trenger mest .....

 *******************************************************************

Håper også alle dere får en fin påskeferie - sammen med de du er glad i ! :)

Påskeklem til deg <3 fra meg !


lørdag 31. desember 2011

GODT NYTT ÅR !


Ønsker alle der ute et riktig GOD NYTT ÅR !
Måtte det nye året bringe deg hell , lykke og gode dager !

<3
 Her feirer vi nyttåraften hjemme hos oss selv -
siden pappan har vakt og skal jobbe litt om kvelden ....
De tre yngste barna kledde seg ut og gikk julebukker til nabohusene her ......
Jentene synes det var stor stas med ansiktmaling , og det er altså prinsesser de skal forestille ! ;)
Eldstemann - skulle være ei gammel krokete bestemor , med briller på nesen og det hele - hihi !
Har ikke mer moro , enn hva man lager til selv ! ;)




 Håper alle store og små rundtom, har en knallbra nyttårsfeiring , i årets aller siste kveld !
<3
Nyttårsklem
Liv Elin




tirsdag 20. desember 2011


Da er snart julen her -
og her i huset er vi veldig klare og glade for å få litt juleferie fra jobb ,skole og barnehage !
TID sammen med de en er glad i ,
er jammen noe som er verdifullt og noe en bør ta godt vare på !
Det skal jammen bli godt å få være sammen i flere dager sammenhengende ,
uten å måtte rekke hverdagens plikter for store og små !

 
Juleforberedelsene her i gården ,
kom sent igang - men har nå rukket over det vi selv ønsket å få gjort .....
Om det ikke skinner i alle kriker og kroker i huset , og i  skuffer og skap  -
så kommer jula uansett ! ;)
Håper dere også har kost dere i adventstiden - og gleder dere til jul ! 

Juleposten ble omsider sendt avgårde idag  - så får vi satse på at det kommer frem
til jul !
De to søte pelskledde nye familemedlemmene våre -
måtte selvsagt få være med på årets julekort ! ;)
Barna storkoser seg med sine søte dyrevenner - og det er så kjekt å se hvor mye glede de har i kaninene sine !
<3
Vil tilslutt med dette, ønske dere alle
en riktig
GOD JUL
*
Og alt godt for det nye året !
JULEKLEM
ønskes deg
fra
Liv Elin
*

torsdag 10. november 2011

Gi oss idag - vårt daglige brød.......

Det er tredje dagen vesla er hjemme fra skolen. Hun har vond hals , og vondt i hodet - håper hun kommer seg iløpet av dagen , ellers må vi vel få en lege til å se på halsen hennes.  Jeg har fått bakt brød. Ikke så ofte jeg baker egentlig , selv om det jo er aller best med hjemmebakt brød....... Denne gangen brukte jeg finmalt speltmel, finmalt rug og litt grovmalt rug . Deigen ble litt bløt og grøtaktig , men resultatet ble ikke så aller verst likevel når jeg stekte brødet i kakeform. Saftig og godt , så var heldig denne gangen ! Jeg har desverre ikke oppskrift - jeg bare prøvde meg frem (uten å huske å notere mål) med mengde mel og diverse.
Gøy med litt annen form på brødene også - kanskje noe å gi i gave til jul ?
Med småpjuske små i heimen - med dårlig matlyst , kjøpte jeg litt sunt snop forleden dag ......Store saftige og søte blåbær ! Husker selv fra da jeg var liten - når jeg var syk , fikk jeg som regel noe spesiellt som oppmuntring - enten det var en klase grønne druer , eller et Donaldblad. Idag fikk jentene blåbær med vaniljesaus på , det smakte visst godt ! ;)
Håper dere alle har en flott torsdag og får være friske og raske ! Ta vare på hverandre ! Go klem <3 Liv Elin

onsdag 9. november 2011

Et lite livstegn ......

Heihei ! :) Et lite livstegn etter en lang stund med stillhet herfra........Alt er vel her i gården , dagene er bare litt mer travle - når jeg nå har begynt å jobbe litt mer fast. Tre dager i uken, jobber jeg som skoleassistent på barneskole og trives veldig godt. Med fire barn og en håndballgruppe å følge opp i tillegg - blikr det ikke mye tid til overs til nettsurfing , blogging og lign. - men er innom bloggeland nå og da ! :)
Lekehuset er så godt som ferdig utvendig - mangler bare litt dekor rundt vindu og i mønet , og å innrede ferdig innvendig. Byggmesteren har valgt å ikke isolere lekehuset (til tross for at arkitekten insisterte iherdig !! ;)) , så vinterstid blir det nok litt kjølig å leke her - så mulig vi setter en liten varmeovn inn til vinteren.
Huskestativet som ble bygget i huset, er også ofte i bruk !
Innendørs er det som dere kan se, ennå ganske nakent og uinnredet noe som jeg håper å få gjort noe med snart ........
SÅ ....en liten gla-nyhet ! ;) HER ser dere vår nye utsikt !! Iallefall det som vil bli vår nye utsikt etterhvert ! Vi har etter mye grubling og et par funderinger (og et par visninger) - funnet oss en passende tomt og skal etterhvert begynne å bygge ! Vi fallt for en tomt , nær sjøen med endel natur rundt - selvom det ikke ligger langt unna et boligfelt ! Vi er alt igang med hustegninger og håper å kunne være igang med bygging ut på nyåret en gang ! Vi ser veldig frem til å få vårt eget hjem (igjen) til oss og gjengen vår ! <3 Det har i det siste dagene vært nydelig høstvær - til senhøst å være ..........Solfyllte dager , plussgrader og mye opplett - da er jammen høsten vakker ! <3 Ønsker dere også får nyte de fine høstdagene - før vinteren setter inn ........Ha en flott kveld alle - så stikker jeg kanskje innom bloggen DIN ikveld - gleder meg til å besøke innom de gode gamle , men også oppdage nye spennende blogger rundtom !

lørdag 23. juli 2011

Til minne.........

.........og til ære for alle de som så brutalt har mistet livet ,blitt offer for grusomme opplevelser og til de som har mistet sine kjære - i Oslo og på Utøya igår !
Ta godt vare på hverandre alle !
klem <3 Liv Elin

lørdag 21. mai 2011

Vår 17 mai !

Vel Blåst - som det heter ! :) 17 mai som kom og gikk denne uken - ble en regntung og kjølig dag her i fjorden , men feires skulle det !
Her er alle fire samlet utenfor lekehuset - klare til å gå i 17 mai toget !

Alle oss jentene i rødt, hvitt og blått i anledning dagen ! ;)

Jentene kjempeklare til å gå i tog !

Mellomstemann ble også med i toget !

Jentene prøver fiskelykken ! ;)

IS - hører selvsagt med på en sådan dag ! ;)

Og SÅNN ser man ut etter en lang og actionfyllt 17 mai feiring !! :) (legg merke til bildene helt øverst der de samme strømpene var helt HVITE før feiringen var igang ! ;)

Dagen gikk fort og hverdagen er godt igang igjen her i gården , med lekser , barnehage , skole , husvask og klesvask ! ;) Men akkurat NÅ - er det lørdag og helg , og den skal nytes !
Jeg skal kose meg med blogging , pepsi max i glasset og litt sjokolade ..... Fordi jeg fortjener det ! ;)
Hva skal du kose deg med ikveld ? Go lørdag til dere alle - sees snart håper jeg ! :)
klem <3 Liv Elin

lørdag 16. april 2011

Palmehelg !


Da var det nok en gang helg igjen - og jeg fikk plutselig bloggeånden over meg , etter enda en pause ....... Våren er kommet og dt går mot lysere tider , så satser på at inspirasjonen kommer sprettende !


Her i gården er det litt vårrengjøring , nedpakking av tykke vinterklær og vasking av vår/sommerklær som står øverst på prioriteringslisten om dagene !
På en tur ute før helgen fant jeg et lite tre med gåsunger som jeg tok noen kvister fra. Planen er å pynte de opp litt med malte påskeegg , som ungene skal male iløpet av helgen ......


Utendørs er det noe helt annet som foregår .......Vi er gått igang med et morsomt lite prosjekt for ungene - nemlig bygging av et lekehus !

Det begynner etterhvert å huse seg veldig !
Reisverket er satt opp - taket begynner å komme på plass ..... Ungene synes det er stas å få være med pappa å hjelpe til - de hamrer spikrer og bærer taksingel ! Innsatsen er det ikke noe å si på ! ;)

Men nu er min lille blogge/hvilekvote over - vi er invitert i bursdagsselskap ikveld og jeg må hive meg rundt og få laget litt mat til flinke byggegjengen min !

Vil ønske dere alle en riktig god palmehelg - så sees vi igjen snart !
Ta vare på de du er glad i ! <3